12 apr. 2010

Vi börjar med Alektum!

Hur mycket skulder har jag? Det kanske låter undvikande men jag vet inte exakt hur mycket skulder jag har. Jag har fått fram alla papper och har dom fint insorterade i en pärm. A-Ö, från Alektum till Visma.

Men jag väljer att inte försöka räkna ut exakt hur mycket jag har i skulder,jag tar en bit i taget, räknar jag ut hur mycket det är, kanske jag tappar tilltron på att jag kommer fixa detta!

En gissning ligger på 300.000:- jag tror det är däromkring. Det mesta är företagsrelaterat.

Eftersom alfabetet börjar med A, så börjar vi med mina älsklingar Alektum.

Jag har ett speciellt förhållande med Alektum. Alektum är som min älskare och min värsta ovän, samtidigt.

Jag får brev, telefonsamtal och påhälsningar varje månad. Det är mer än vad mannen som faktiskt älskar mig gör! Alektum älskar mig, men jag vet inte riktigt om jag älskar Alektum.

För ett par veckor sedan fick jag ett sent missfall. Det var kvällen efter att älskade Alektum ringde mig sent på kvällen och undrade om "jag inte har tänkt betala av mina skulder nån gång,tänker du aldrig börja betala eller? Vi kan dra detta långt!"

Alektum var arg!

Den natten kunde jag inte sova,mådde illa av skam och uppgivenhet. På morgonen dagen efter började jag blöda och barnet i magen dog.

Det känns bra att skylla på Alektum, det gör att jag bara vill betala av skulderna hos dom genast!

Så hur ser det ut?

Kapitalbelopp: 27.556,85:-
Ränta: 34.038,97:-
Kostnader: 2965:-
Avgift: 275:-
Totalt: 67.395,82:-


Räntan är alltså mycket högre än kapitalbeloppet. Fixar jag en avbetalningsplan med dom på säg 500:-/månaden så blir jag av med den skulden....aldrig!

Det är sant! De 500 kronorna går direkt till ränteskulden,och eftersom räntan är såpass hög så tickar den bara på som en trasig elmätare,och jag tjänar ingenting på det.

Därför måste jag tackla detta på ett annat sätt.

Efter en liten titt på alla ärenden (man måste alltid se efter att ärendena är korrekta och att de inte hittat på en massa skulder etc) så kom jag fram till följande:

-På de 2 ärenden som är störst i skuld kommer jag betala 400:-/mån till mot att de fryser räntan och drar tillbaka ärenden från KFM efter 1 års korrekta inbetalningar. Det tycker jag var ok för båda parter.Common sence eller vad man kan säga.

- De andra småärendena kommer jag att betala av en efter en, 1000:- /mån from 1 juli 2010 tom 1 juni 2011.

Då blir jag av med Alektum efter ca 1 år. Visst då har jag kvar de 2 större skulderna, men tills dess kanske jag kan spara lite pengar under madrassen varje månad och när småbetalningarna är gjorda efter 1 år kan jag slänga upp lite pengar på disken och säga att: här är XXX kr, accepterar ni detta som full betalning?

Visst,det är Alektum vi pratar om, men de måste ju vid detta lagret insett att detta är allt de kan få av mig.

Så ett år med Alektum! Då har jag ändå bara börjat på A!

Visst jag skulle kunna jävlas lite och be om underlag för kraven, detta är faktiskt inte självklart att ha för inkassobolagen, men jag ORKAR INTE. Jag ser ju att kraven är "korrekta".

Nu väntar jag bara svar från min älskare om han accepterar mitt förslag eller inte. Gör han inte det, så går jag vidare med B i pärmen och då får herrn snällt vänta!

4 kommentarer:

  1. Så himla trevligt med en till bloggare i vår underbara gemenskap. Välkommen.

    SvaraRadera
  2. Härligt med ännu en personlig blogg om sina skulder. Kommer att följa dig.....
    Lycka till också att bli av med dom.

    /Mimosa

    SvaraRadera
  3. Bry dig inte om Alektas gapiga anställda.Du behöver inte betala en krona om du inte vill till någon du är skyldig pengar.Det är nämligen ej straffbart att vara i penningskuld,så ingen kan gör dig ett vitten.

    SvaraRadera