22 apr. 2010

Skillnad på skulder och skulder?

Satt och funderade lite. Jag har en svägerska (eller min mans svägerska rättare sagt) som är sån där som anser att hon är lite bättre än alla andra. Varje gång det är familjeträff så håller hon låda hela tiden och berättar om alla deras utlandssemestrar, alla saker de har köpt,hur bra och bäst deras barn är osv osv.

Hon är mycket noga med att alla ska veta hur mycket och hur bra hon har det. Resten av familjen tål inte henne,men håller god min.

Jag har länge stört mig på henne, av ren avundsjuka kan jag erkänna.

Men när jag funderade lite så tänkte jag att de har ju faktiskt också skulder! De har faktiskt lika mycket skulder som vi har,och mer därtill, enda skillnaden är att våra skulder är hos KFM. De betalar ju av på sina skulder (med lika mycket räntor osv som vi, har sett deras utdrag hehe)

De har krediter,lån,bolån,billån osv. Så de har också skulder!

Hon har länge varit en riktig energitjuv för mig,och jag har varit ledsen många gånger efter att vi träffats,just för att jag har varit avundsjuk,och just för att hon framställer sig som bättre än oss andra för att dom har 2 bilar,de har renoverat om sitt hus,de åker utomlands varje år osv.

Men nu försöker jag tänka om istället! Jag är faktiskt hellre en sympatisk ödmjuk människa än en egoistisk kapitalist!

3 kommentarer:

  1. Människor som hela tiden måste lyfta fram konsumtion, är ofta osäkra på sig själva. Saknar ren självinsikt, vilket gör att de kan säga precis vad som helst utan att tänka på utgången eller hur man uppfattas.

    "Tomma burkar, skramlar mest"

    SvaraRadera
  2. Ja, du behöver inte var avundsjuk på en människa med ett maniskt behov av att få bre på inför sin omgivning. De får sin beskärda del också. Har man satsat högt blir fallet högre.

    Har träffat många sådana i mina dar. Idag skulle jag aldrig vilja byta med en enda av dem.

    SvaraRadera
  3. Ni har så rätt! "Tomma burkar, skramlar mest" ,stämmer så bra!

    Vill inte byta jag heller!!!

    SvaraRadera