20 apr. 2010

Att inte kunna betala barnomsorgs avgift

Detta är något som bekymrar mig. Att om man som förälder inte kan betala barnomsorgsavgiften så blir barnet avstängt från förskola/fritids.

Återigen, företaget (eller i detta fall kommunen) vill och behöver ju såklart ha in intäkten för att det kostar att ha ett barn på förskola/fritids. Absolut.

Men när en förälder inte KAN betala, vad händer då? Återigen tror jag inte att man bara struntar i att betala,utan betalar man inte är det för att man inte KAN, av olika orsaker.

Det som händer nu i de flesta fall är att barnet blir avstängt. Barnet får inte vara på förskola/fritids. Är det verkligen rätt att barnet ska straffas för att föräldern inte kan betala avgiften. Jag tycker inte det. Att avbryta ett barns skolgång på detta sätt gynnar absolut ingen. Jag har inte en massa statistik och siffror och kan inte peka på något, utan jag säger bara direkt vad jag tycker och tänker, och jag tycker det är fel.

Det har hänt mig.Efter att vi fått vår el avstängd och påsatt igen så var vi såklart måna om att få resten av skulden dit betald. Samtidigt dök det upp nya saftigare elräkningar varje månad. Vintern kom,elpriserna höjdes och plötsligt satt vi där med elräkningar på 3000-3500 :-/mån. Vi betalade detta med de sista kronorna vi hade, fick hjälp med mat av mamma min,men så blev det så att vi inte kunde betala förskoleavgiften.

Vi ringde direkt till kommunen och förklarade läget men fick såklart kalla handen. Ringde återigen soc som var märkbart irriterade och sa att de INTE kunde hjälpa oss.

Vi satt som i en rävsax. Vi har 3000 efter att hyran är betald, ska vi då betala elen eller förskoleavgiften? Vi vågade absolut inte låta bli att betala elen så det blev förskoleavgiften som blev liggandes.

Återigen så växte skulden och när 4:e månaden gått utan att vi kunnat betala så fick vi brev om avstängning. ÅTERIGEN, ingen som ringde från kommunen efter första kravet och hörde "Hur är det? Hur kan vi lösa detta på bästa sätt?" Vi ringer och ber om att få dela upp det på 5 ggr, men nej,skulden måste betalas NU annars ryker platsen.

Hade jag varit stark hade jag nog kämpat för min sak,men jag var så psykiskt sönderstressad att jag bara accepterade läget.

Jag fick snällt hämta de stora barnen kl 11 då de hade skola på fm och yngsta fick vara hemma. Yngsta brydde sig inte nämnvärt,hon ville helst vara med mig.Jag sa till henne att mamma skulle ha lite semester....Hade jag haft arbete hade jag ju fått säga upp mig.

Det gick ett par månader och plötsligt fick jag in lite pengar av FK som segat ut sig, och kunde betala skulden,och dottern fick börja igen på samma plats.

Jag skämdes nåt så otroligt inför personalen och hittade på någon rövarhistoria....

Nu när jag har ekonomin på rätt köl så ser jag såklart till att betala förskoleavgiften,som jag ALLTID gjort innan.

Men ska det verkligen vara så att barnet straffas för att föräldern inte kan betala?

Jag tror inte vi kommer se någon ändring där. Politikerna bryr sig bara om att sänka/höja skatter, se till så att de får billigare städ hemma och få mindre i fastighetsskatter.Jag blir så arg när jag tänker på detta att jag bara vill flytta till Afrika och bo i en hydda och mjölka getter hela dagarna för jag vill inte leva i ett så sjukt samhälle.

Har god lust att bara mejla herr Reinfeld och fråga: "Bästa fuhrer Reinfeld, hur kommer det sig att ni prioriterar att få städet hemma billigare men inte tar upp frågorna som gäller de skuldsatta i Sverige?".

Men jag kommer inte göra det,är rädd att svaret skulle bli mer förargande än det faktum att de skiter i alla som har det sämre.

3 kommentarer:

  1. Hur vi som skuldsatta får leva, tar ingen hänsyn till. Ingen bryr sig...

    Vi lever ju i ett välfärdsamhälle enligt våra politiker...

    Tragiskt!

    SvaraRadera
  2. Ja politikerna lever ju i ett välfärdssamhälle. Vi räknas inte!

    SvaraRadera
  3. Usch så jobbigt! Och jag kan tänka mig skammen. Det är som du säger inte helt genomtänkt..

    //U

    SvaraRadera