18 apr. 2010

Att få elen avstängd

Det första man får höra när man blir skuldsatt är att ALLTID betala hyra och elen först. ALLTID. Att vara utan hem och el går bara inte,speciellt inte om man har barn.

Men vad gör man om man inte KAN betala sin el (nu pratar jag om bara elen,inte hyran,det tar vi en annan gång)?

Jag har suttit där. Det var 4 år sedan, 1 år efter att vi hade hamnat hos KFM. Vi hade varit arbetslösa ett kort tag efter att vårt företag hade kraschat,och de inkomster vi lyckades få in gick till hyran (hela 8500:-), dagisavgift (denna har också högsta prio,mer om detta sen) och mat.

Elräkningen kom, 2500:-och vi hade 1000:- på kontot och använde dessa för mat till barnen. Man kan inte heller välja bort mat,och då stod det mellan el och mat så det blev mat.

Vi tänkte att vi skulle betala den nästa månad då vi väntade lite mer pengar, men nästa månad kom och då kom ju nästa elräkning på 2000:-. På bara 3 månader blev alltså skulden 6000:- plus avgifter och räntor.

Elbolaget började bli otåliga.De ville ha sina pengar,såklart!

Vi kontaktade soc och bad om hjälp,men fick kalla handen direkt. Av vilka orsaker minns jag inte,men de skulle absolut inte hjälpa till.

Så en dag blev vi delgivna av en delgivningsman (som iof var en kvinna som var väldigt trevlig,och berättade att hon faktiskt varit i samma situation själv och önskade lycka till). Elen skulle stängas av.

Vi hade ingen att ens låna pengar av, min mamma som skulle kunnat låna ut dom var på långsemester och var ej nåbar.Mannens föräldrar var sjukpensionärer.

Vi ringde elbolaget och vädjade. Vi förklarade situationen och frågade om de kunde ta våra sista 400:- som betalning om de inte stängde av elen. Men nej, det gick inte alls,de ville ha allt.

Så vaknar vi morgonen efter,och elen är borta. Vi skickar barnen till skola/dagis och sätter oss ner och gråter. Hela dagen sitter vi och våndas och gråter.Försöker förvara maten på bästa sätt.

På kvällen åker maken till jobbet, och jag börjar tända ljus överallt och berättar för barnen att "det är strömavbrott".Jätteroligt tyckte dom!

Tappar upp ett bad till barnen och där sitter vi alla 4 i badkaret och läser under stearinljusets sken och jag minns att jag tänkte att "detta är min absoluta lågpunkt. Längre än så kan man inte sjunka".

På morgonen får barnen frukost och går till skolan/dagis.

Mannen kommer hem på morgonen med 6000:-.Jag trodde först att han hade rånat en kiosk, men hans underbara föräldrar hade fixat ihop dessa pengar till oss.

Jag ringer elbolaget och säger att jag har 6000:-, sätter ni på elen om vi betalar detta?

Ja ok, då men resten av skulden ska vara betald inom 30 dgr annars ryker elen igen. Vi sprang ner till banken,betalade och faxade kvittot, sedan åkte vi och hämtade barnen och när vi kom hem var elen på. Jag har aldrig vart så lättad i hela mitt liv.

Sedan dess har jag ALDRIG missat en elräkning. Elräkningen får alltid högre prio än mat till och med. Mat kan man alltid fixa på något sätt,men betalar man inte elen ryker den.

2 veckor efter detta ringer någon från soc "Vi har fått meddelande av elbolaget att elen stängts av,hur går det med det?". Helt j-a sjukt.

Jag förstår att elbolaget vill ha sina pengar,såklart. Men är det någon som inte betalar sina elräkningar tycker jag bolaget bör kontakta dessa redan efter första kravet,och höra "hur kan vi lösa detta på bästa sätt?" Det är lätt att man som skuldsatt sticker ner huvudet i sanden och hoppas på det bästa.

Ska man få stänga av elen på detta sätt? jag tycker inte det. Man struntar inte i att betala elen för att man inte orkar,utan för att man inte KAN.

Det borde finnas mer lagar och regler kring detta för elbolagen. Allt måste kopplas in,soc allt möjligt INNAN elen stängs av. Jag tycker inte det räcker att de bara meddelar lite kort till soc när de ska stänga av elen,för det funkar inte.

Så kom alltid ihåg att betala elen, jag betalar min prick den 25:e!

12 kommentarer:

  1. Det där är min värsta mardröm du beskriver. Har varit utan el innan jag fick barn, men inte efter att dottern föddes, tack och lov. Jag är så glad att jag inte behövt vara med om det!! Än, ska tilläggas.

    Bra att du skriver om det, ingen som varit med om det vill berätta om det och det är synd för så många råkar ju ut för det varje år. Och ja, soc "ska" kontaktas av elbolaget och ska i sin tur ta kontakt med familjen innan elen stängs av, men i verkligheten blir det ju inte alltid så.

    SvaraRadera
  2. Nej det är verkligen inte roligt!!!! Det är ju tyvärr en del som råkar ut för det,men det är ju väldigt skamfyllt.....

    Nej i verkligheten tror jag inte det är många som får kontakt/hjälp av soc innan elen stängs av....

    SvaraRadera
  3. Inga Pengar!
    Numera handlar det bara om pengar, inget annat.

    SvaraRadera
  4. Du beskriver detta med avstängd el på ett tydligt och bra sätt. Jag har också varit där och det var då soc sa att om jag lade ner lika mycket energi på att betala mina räkningar som att ringa till dem så skulle jag inte hamnat i den situationen.

    Jag fick också låna av en släkting.

    SvaraRadera
  5. Hemskt att de kan tänka och faktiskt säga så. Fruktansvärt!

    Vad skulle man ha gjort om man inte kunnat låna av en släkting, det undrar jag ibland. vad hade man gjort?

    SvaraRadera
  6. Vad skönt att läsa att det finns fler i min situation.
    Glömde att skicka in ett delgivningskvitto och de skickade en delgivningsman och har inte kunnat betala den räkningen.
    Idag rök elen.
    Har aldrig känt mig så liten på jorden som nu.
    Sätter de på elen samma dag man betalar?
    Har pengar så ska betala imorgon så jag hoppas de sätter på den. Kan inte tänka mig sitta här hela helgen.
    Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  7. Jag gråter när jag läser detta. Jag har själv varit med om det. Det är som att jag inte får luft när jag läser din berättelse. Som du har jag barn, det är enormt psykiskt påfrestande att behöva hitta på historier för dem om det ena och andra, i stort sett varje dag, för att dölja familjens ekonomiska underlägsenhet. Men att dra en vals varför man inte kan köpa/göra det ena eller andra är inte alls så fruktansvärt som den dagen elen är avstängd. Jag fick hjälp av min mamma; var "bara" utan el i 5 dagar, men usch, det vill jag inte uppleva igen!

    SvaraRadera
  8. Om man betänker att de rika aldrig har varit rikare än nu så kan man undra hur detta går ihop var har dom fått sina pengar ifrån och hur kan det komma sig att så många inte klarar sig idag.Nej att inte ha pengar är det fulaste som finns i dagens samhälle,jag mår illa när jag ser minen på dom bemedlade så aroganta och så upphöjda av samhället,och tänk ävenpå på den kungliga familjen enligt en rapport visade Herr Westlings gym röda siffror men det fixade näringslivet till Fy faan

    SvaraRadera
  9. Jag och min sexåriga son har varit utan El i 5 månader, varken Soc eller Elbolaget vill hjälpa till, sulden är på 9800 sek och jag har malat till Vd´n på Landskrona energi men han svarar inte ens. Jag är en 42 årig man som blev lurad på över 100 000 sek av mitt förra jobb, blev hårt skuldsatt över en natt och har inte lyckats repa mig, min son undrar när jag ska laga elskåpet och vore de inte för honom hade jag avslutat mitt eländiga liv, för som Ni skriver,det är en enorm skam-skänsla att inte kunna betala sin El och hyra, vi blir vräkta idag också förresten, jag har försökt förklara för hyresvärden men det är som förgjort, jag har inget socialt skyddsnät, jag har inga släktingar eller vänner som jag kan låna av och vi sitter med värmeljus. Jag är livrädd, trött och så ledsen över att inte kunna ge min grabb en bra uppväxt. Sverige har blivit kallt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här hände oss idag
      Kl 11stängdes elen
      Februari månad börjar bli kallt genom brallorna

      Ringde soc och man ska sälja bilen för att överhuvudtaget få komma in på banan dit

      En 25år gammal bil och vi bor utanför stan 1mil
      Sen bor vi för stort 97kvm
      Bara vi då ok men sedan 8år bakåt

      Jag börjar mina studier 20februari
      På distans äntligen

      Jag kan inte sköta kontakten med lärarna
      Ingen wifi pga ingen ström
      Altså vi begär hjälp en gång

      Bara denna gången sen löser det sig

      Vi har deffenetivt ingen att låna från och
      En sak är säkert
      Läste en rubrik att man ska vara stolt som är svensk medborgare

      Jag skäms över det vågar knappt tro att jag är det längre

      Skulle samhället ställa upp på varandra kommer det bli mer ödmjukhet folk kommer då få annan syn på omgivningen medmänniskor omkring oss

      Det öppnar upp annan mentalitet
      Tänket på allt kommer ses från en positiv vinkel inte med hat som och förakt mot allt

      Man skiter i om det ligger nån på marken eller nåt händer
      Vadsomhelst
      För man är en bitter jävel som har fått hela skiten raserat
      Och ber om hjälp en endaste gång i hela sitt liv

      Får nej altså det är sånt här regeringen skulle ta sig en vända till och kika på

      Sen ber dom om samhörighet hjälpa varandra
      Ställa up minska kriminalitet

      Brott allt u name it

      Men det är kört samhället tvingar oss att do or die

      Precis som soc skiten gör mot oss
      Låta folk bli vräkta eller utan el
      Man behöver en gång hjälp
      Altså vartfan är vi på väg

      Så hur gör man nu
      Ingen hjälp inga pengar till elen valde pria hyran före elen
      KALLT SOM FAN

      Ingen kontakt med lärarna kan inte studera pga detta ingen inkomst sen fått CSN allt är klart

      För en enda gång inte få hjälp
      Jo man får välja den mörka kriminella banan begå bedrägerier
      Lura folk va Fan som helst

      Annars är man körd helt

      Nån annan utväg hittas inte
      Det här mina vänner är Sverige

      Så säger löven att alla ska ha bostäder som lever i utanförskap

      Haha de som man kan skratta ihjäl sig

      Det är dom kriminella som han syftade på
      Kronofogden har dom flesta
      Har man hört nån som får bostad då
      Kyss Karlsson
      Soc kan inte ens hjälpa en med el en gång

      Altså
      Största felet är egentligen regeringen
      Hela den skiten som inte lever i denna verkligen dom fattar inte

      Inte nån skulle det varit nån vettig där hade det heltklart sett annat ut idag länge tbx

      Då hade man trott på samhället
      Ställt upp för varandra
      Ge o ta skulle kunna kanske funka lite bättre
      Brottsligheten hade sett Heeeeeelt annat ut

      Allt hade varit som en gemensam vänskap stor skillnad mot nu
      Alltid finns det kriminella personer
      Men på en helt annan grund än dom som tvingas sig till att begå brott
      För att man bor för stort har en gammal bil som måste säljas de Fan sinnessjukt

      Tack för mig hoppas ni andra reder er nånstans

      Arg katt




      Radera
  10. Obs bilen är värd max ett par tusen

    Med lite tur 2000

    SvaraRadera
  11. Tänker på det som hänt idag
    Med elen som stängdes av
    Soc som ville man skulle sälja din gamla bil som man måste bara ha för att kunna komma nånstans

    Att sparka på den som ligger ner är nåt vi lärt oss av dom bland annat

    Menar det är tom Bättre villkor från fogden
    Där finns nåt som heter beneficium
    Förbehålls rätt
    Som tex den gamla bilen får man ha kvar för att man bor som man gör
    Förlåt soc va inte meningen att flytta hit

    Skulle tänkt på det stackars liten

    Jsg är övertygad att soc måste vara den mest jävligaste myndighet som finns

    Det är ju inte hjälp att sälja sina mest nödvändiga grejer

    Man kan säga så här funkar det

    Ingen hjälp om man inte totalt fullständigt har raderats

    Blivit av. Lägenheten elen
    Sålt allt blivit kriminell på heltid
    Har absolut inget inte ens ingenting

    Totalt utblottad
    Då vetu kanske man får hjälp kallas det då för
    Vafan är det för skitsnack egentligen

    Kallas det för mänsklig hjälp
    Jag tror jag vet Jo det är hjälpen att putta folk åt helvete totalt den hjälpen får man

    Den som inget har ska heller inget få

    Kolla finnarna
    Dom får oavsett arbetslös en penning på 5000 varje som är lite utanför

    Det har blivit helt annat sen dess ganska ny grej

    Där sitter det nån om tänker i helt andra termer

    Man får hjälp utan krav och får en självkänsla att man har pengar på fickan
    Kan söka arbete
    Klara sina närmare behov
    Slippa ljuga för alla
    Kunna gå vidare

    Och trots detta även låg avlönade får behålla den summan så folk kommer på fötterna igen

    Haha det skulle vara här det döds synd att få en krona över


    Där har man ökat arbets kraften
    Minskat brott mord
    Fusk allt detta kostar pengar

    Man får har en bättre syn på allt
    Folk blomstrar upp ser allt från annan vinkel allt har en helt annan grund

    Gentemot varandra Finland ligger ljus år före oss
    Utanförskapet kostar många gånger mer än att hjälpa dem som behöver

    Leva med fogden är ett evigt straff

    Mörda nån kanske kommer i samma klass som inte skrivs av
    Men alla andra brott skrivs av mellan 3-15 år

    Men inte fogden
    De ju så sjukt
    Och utanförskapet bara växer skulder som är 30-40 år
    Folk jobbat utanför radarn i hela sitt liv för fogden drar allt över de man får ha kvar

    Det finns inte en suck att komma tillbaka aldrig

    Pga idiotiska tänket i detta land
    Det är den största kriminella verksamhet staten och regeringen

    Tackar för mig
    Arg katt

    SvaraRadera