20 aug. 2010

Det går lite framåt!

Tack vare en underbar insats från Ulrika,Fattiga Riddare (se länkarna bredvid)ska vi nu få hjälp att överklaga makens avslag på skuldsaneringsavslaget. Guld värt när man inte har kraft nog och förståelse för systemet för att klara av det själv.

Jag ska även skicka in en egen ansökan,även om det troligen blir avslag. Uppmanar verkligen alla som har gamla skulder som man inte klarar av att betala hur man än gör att söka skuldsanering.Det är gratis,och behöver man hjälp med ansökan finns den att få bla hos budgetrådgivaren i kommunen.

Detta har gett mig lite ny energi! Har denna vecka sökt 18 jobb,och hoppas att det ska ge iallafall en intervju snart. Har ju bra erfarenheter inom mitt yrke och bra referenser,så någon gång måste det ge utdelning. Har även börjat studera för att få behörighet till universitetet. Vill läsa till socionom för att kunna jobba inom socialtjänsten. När jag säger det för mig själv tänker jag ibland "Vem är du som ska jobba med sådant som inte ens lyckats ta hand om din egen ekonomi", men varför skulle jag inte kunna det? Jag om någon vet hur det är att vara i en utsatt situation,jag är inte dum i huvudet,jag hamnade bara i skiten i en gång,och gör allt för att ordna situationen,jag är inte olämplig alls!

Har uppkörning för körkort på måndag,klarade teoriprovet förra veckan. Klarar jag uppkörningen öppnar det fler dörrar för mig,då vissa tjänster kräver körkort,och jag kan bli mer flexibel och söka jobb som ligger lite längre bort. Älskade mamma betalade alla avgifter för körkortet som en födelsedagspresent till mig.


Fick även ett presentkort till Skansen av min syster,så imorgon åker vi till Skansen med barnen och tittar på alla djuren och lyssnar på alla artister som uppträder.

Det är ett rent helvete när man faller mellan stolarna i samhället,och inte får a-kassa,csn,sjukbidrag etc,för då har man inga pengar alls att klara sig med tills man kan försörja sig själv,det måste bli en ändring där!

Det finns ett litet ljus därborta,och jag lovar det finns där för alla,hur svart det än ser ut!

5 kommentarer:

  1. Det är inte bara jag, många fler står bredvid dig. Det är bara jag som syns och hörs mest. Ensam klarar jag göra en bråkdel av vad som händer när vi är många tillsammans...

    Lycka till med uppkörningen!

    Och *viskar* är det socionom du vill bli så ser du helt enkelt till att bli det.

    Johnny Rocker säger några fantastiskt kloka ord på sin blogg. "När det är uppenbart att du inte klarar nå målen. Förändra inte målen. Förändra sättet du försöker på."

    YOU CAN DO THIS!

    //Ulrika

    SvaraRadera
  2. EXAKT,så sant! :)

    tack för peppningen :)

    SvaraRadera
  3. Himla bra sagt att Johnny Rocker - de orden tar jag med mig! :)

    Lycka till med uppkörningen och överklagande, gott med stöd. Vi behöver alla stöd för vips går det som nyss gick trögt sen lite lättare!

    Hoppas nu att du faktiskt får jobb - du är så flitig att söka!

    SvaraRadera
  4. Nu har jag läst igenom ALLA dina inlägg =) Även om själva läsningen inte är rolig (förstå mig rätt) så är det skönt att läsa om fler som sitter i samma båt.

    Vi är lika gamla, och jag sitter också i skuldträsket. Tack och lov så har jag jobb. Men du är så duktig som söker och söker, det är väl attan att det aldrig ska slå jämt ut och du får ett jobb att gå till.

    Jag står på din sida och håller tummarna hårt för dig och din familj!!

    http://moneyfighting.bloggplatsen.se

    SvaraRadera
  5. TACK!!!!Ja det är alltid skönt att veta att man inte är ensam!

    Ska kika in på din blogg :D

    SvaraRadera