28 juni 2010

Att vara skuldsatt förälder

Det är inte lätt att vara förälder och vara skuldsatt. De som är "skuldfria" (sätter detta inom " tecken,för alla har ju skulder,nu menar jag de som klarar av att betala på dom) tycker att det är ens ansvar som förälder att hålla koll på sin ekonomi. Visst det är helt korrekt,men det kan hända saker som gör att man helt enkelt hamnar i skiten.

Vi försökte försörja oss genom eget företag för att ha mer tid till barnen,och det gick bra i ett par år tills smällen kom. Nu gäller det att göra det bästa av det.

Jag har alltid prioriterat barnen,de har alltid fått det de BEHÖVER,dock inte alltid det de vill HA.

Häromdagen kom sonen och var ledsen för han ville ha en nintendo ds som "alla andra har"!, men just nu har jag inte den ekonomiska möjligheten att köpa en sån till honom. Jag fick jättedåligt samvete och mådde dåligt,tills min mamma sa till mig att, herregud,barn ska inte få allt de vill ha. Vill du verkligen ha bortskämda barn som bara vill ha och ha och ha.

Och det låter gammalmodigt men det är så rätt. Mina föräldrar hade bra med pengar när jag var mindre,men inte fasiken fick jag allt jag pekade på. Jag hade ett par leksaker som jag vårdade ömt. Nuförtiden ska barnen bara ha och ha,men de värdesätter inte det de får.

Så vi har kommit fram till att sonen ska spara ihop hälften själv med sin månadspeng,jobba lite extra hemma och då kan han få nintendo ds. Då har jag tid att spara ihop andra halvan själv. Egentligen borde alla barn få göra så,men idag är det inte självklart,då föräldrar är borta från sina barn största delen av dagen och köper prylar för att döva samvetet.

Visst,mina barn har inte allt, men de har fått något annat som inte kan köpas för pegar: TID!

10 kommentarer:

  1. Min dotter har fått spara till allt, från musikanläggning till laptop, och det har nog varit bra på sitt sätt, just som du säger att ungarna sätter värde på sina grejer mer då. Men man önskar ju att de kunde FÅ nåt också nån gång...

    SvaraRadera
  2. Våra barn lever tyvärr också i det moderna konsumtionssamhället, där shopping ligger högst på listan. Men alla har inte samma förutsättningar. Få sina barn att förstå värdet i saker och ting. Inte bara ta allt för givet.

    Svårt som f-n men det går...

    SvaraRadera
  3. Ja, jag tror det är värt mycket att redan från början få jobba för sina saker,för det är ju så det blir som vuxen sedan. Då är det ingen som kommer och ger saker.

    Även när (skriver när och inte om) jag får det bättre ekonomiskt kommer jag nog fortsätta med att de får spara ihop till sakerna. Sedan får de väl tycka att man är dryg, men jag tror det lönar sig!

    SvaraRadera
  4. Men hur mkt får era barn då i vecko/månadspeng? Kan tänka mig att vår tjej skull tröttna rätt snabbt på att spara till något dyrare eftersom det tar för lång tid enligt henne .. Hon är 10 år och får 50 kr kontant i månaden och 50 kr på sitt konto. Kanske är lite för sin ålder? Men hon är så jädrans bra på att slösa bort pengarna på två sekunder att vi inte vill ge för mycket.

    SvaraRadera
  5. Ja, en femtiolapp räcker ju ingenvart, hon blir ju tvungen att spara flera månadspengar för att kunna köpa något större, och då kanske hon tappar motivationen? Min tjej är femton och får 550 kr/månaden, men då köper hon också kläder till sig själv. Jag bidrar med extra pengar när det gäller större inköp som skor eller jacka, och då klarar hon det bra. Hon äter sällan godis, ska tilläggas, men det gör man kanske när man är tio?

    SvaraRadera
  6. Vi köper kläder åt henne, och godis med. Hon använder sina pengar till att köpa tidningar och spel oftast. Hon har inget intresse av kläder, kanske när hon blir äldre, då kan man ju försöka ge mera pengar. Barnbidraget går ju liksom direkt till fritids, musiklektioner och andra aktiviteter. Inte billigt inte, men man vill ju inte heller neka.

    SvaraRadera
  7. Ja, om hon bara ska köpa tidningar och spel och ni står för allt annat så är det inte mycket mer hon behöver, förstås. Men det kanske kan vara värt att prova att ge henne litet mer en period, och ställa lite motkrav att hon ska köpa något särskilt hon behöver?
    Så hon får prova att disponera lite mer, och lära sig prioritera, du kommer ju se om hon kan eller om det är för tidigt för henne.

    Jag var orolig när jag släppte min tjej med mer pengar, men det gick bra, hon tänkte till ordentligt och nu börjar jag tycka att hon klarar det fint. Om ett år får vi inget mer barnbidrag, men då ska hon själv sköta studiebidraget under skolterminerna istället - det blir spännande att se hur hon fixar det!

    SvaraRadera
  8. Svårt att veta hur mycket som är "rätt".

    Min son är 8 och får 200:- i månaden. Min snart 10-åriga tjej får 250:-

    Vi köper kläder och lördagsgodis.

    För dessa pengar har de vissa sysslor de måste göra.Sonen bär ut sopor en vecka,då tömmer dottern diskmaskinen etc sen byter de.

    Jag vet inte om jag ger "för mycket" eller "för lite" men å andra sidan måste de spara ihop till större inköp. Sonen har redan sparat ihop 300:- sen innan,så nu måste han spara ihop 300:- till för en nintendo ds så lägger vi till 600:-

    Man gör det som passar familjen och barnet bäst :)

    SvaraRadera
  9. hej.
    ett litet klargörande,NEJ alla har inte skulder!

    SvaraRadera
  10. Nej det är väl sant, ALLA har ju såklart inte skulder,men flertalet har nog antingen lån på hem eller bil eller både och. Men inte ALLA såklart!

    SvaraRadera