14 okt. 2010

Vill ha jobb-men när jag får det,vad gör jag då?

Känns som att det är nära att få jobb nu. Inte så att jag fått något svar konkret,men det känns bara så i magen!

Ska på en till intervju på måndag,börjar snart bli proffs på detta (eller kanske inte,beror på hur man ser på saken...) och det jobbet känns väldigt lovande. Mannen som ska intervjua mig betonade på att lönen var ganska låg men det struntar jag i. En underbetald lön är bättre än ingen lön.

Även fast jag inte än fått jobb sitter jag redan och oroar mig.När jag väl får jobb så är det bara en tidsfråga innan KFM kommer börja terrorisera med brev på inkomstuppgifter till arbetsgivaren. Jag fick ju sparken pga det på mitt tidigare arbete,och förutom SKAMMEN så är jag rädd att det blir så igen och så fortsätter spiralen i all evighet.

Jag föredrar att arbeta via bemanningsföretag,eftersom då kommer KFM pappret till deras kontor och inte på det stället där man faktiskt arbetar på. Många har sagt att bemanningsföretagen gör en UC innan de anställer,men det har jag aldrig varit med om,har bara fått lämna papper från polisen om att jag inte är straffad.

Men,man ska väl inte måla FAN på väggen redan nu,men jag vill försöka förbereda mig på vad jag ska göra när jag börjar arbeta.

Min första tanke är att själv kontakta KFM och skicka in arbetsgivarintyg och lönespec och sedan själv få betala in beloppet som ska utmätas. Detta låter för mig väldigt logiskt,men när jag tänker på hur KFM fungerar så fattar jag ju att dom inte kommer gå med på det.Oavsett vad.

Sedan tänker jag på vad jag ska säga när/om arbetsgivaren frågar vad detta här är. Sanningen kan jag bara inte säga. Utan jag tänker då hitta på något. Visst man ska inte ljuga,bäst att vara ärlig osv,men människor är så oförstående,ignoranta och självgoda att de inte kan fatta att man kan hamna i skiten totalt ibland.

Men men, nu ska jag försöka koncentrera mig på att FÅ jobbet först!

Igår var en stor dag för mig.Mannen fick ut en liten bonusslant för bra arbete och förutom att vi betalade dagisfakturan som släpade efter så tog han mig till HM och sa "Nu köper du byxor,skor,tröja och underkläder till dig själv". Jag började protestera och sa att "Men barnen behöver det och det" och "Nej men det behövs verkligen inte" (dagens underdrift,jag har inte köpt kläder till mig själv på 2 år) men han INSISTERADE och jag fick med mig ett par snygga byxor, en tjock tröja,en blus,skor och underkläder.

Jag började nästan gråta i kassan där,och jag var så glad bara! Mannen min sa att "När vi får ekonomin att gå ihop ska jag köpa hela världen till dig" *tårar*

Sedan åkte vi hem till mannens brors fru som är frisör och hon klippte och fönade mig och plockade ögonbrynen gratis.

Jag känner mig som en helt ny människa,så fräsch och FIN! Dottern stirrade på mig när hon kom hem och sa "men var är min mamma?" :)

Så lite kan göra så mycket!!!!!!

11 kommentarer:

  1. Gratulerar till ett bra val av make. Och du kommer fixa jobbet också, när det blir läge.

    Har själv varit anställd av bemanningsföretag, och jag tog tjuren vid hornen direkt, förklarade att jag hade bla skatteskulder och fick dem att medverka vid utmätning via lönekontoret. Däremot såg jag till att inte meddela KFM direkt vid första lönen, för jag behövde ha ut hela summan för att ha råd att pendla till jobbet varje dag. Fick inget skäll för det...

    SvaraRadera
  2. Så långt vi kan så ska vi hjälpa dig och er att få ordning på ekonomin. Om inte annat så för att du ska få hela världen och din make ska känna att han mäktar köpa hela världen åt dig!

    Ulrika
    http://blogg.segra.se

    SvaraRadera
  3. Han e go han min gubbe :)

    Funderade på att "ta tjuren vid hornen" och berätta sanningen,men i dagens läge vet jag att jag kommer bli ratad direkt.Inte så många är förstående.När man väl är anställd och de får reda på det så är det ju svårare för dom att sparka en om det är det de vill. Känns sjukt,känns som att man har en judestjärna på sig 1943....

    Ulrika,jag kan med ord inte beskriva hur mycket det betyder.Även om "inget" händer så betyder det så mycket att man får lite hjälp,det gör väldigt mycket.

    När jag väl är fri från detta så ska jag själv börja med att försöka hjälpa andra i samma situation,men just nu mäktar jag inte med det. Hjälper dock en man vars barn är kompis med min son. De har precis fått konka sitt egna företag och har blivit sköntaxerade och har skulder på 2 miljoner och riskerar förlora sitt hem :S Gör allt vad jag kan för att hjälpa till :S

    ALDRIG GE UPP!

    SvaraRadera
  4. Tänk såhär, Anyday: du har inget att skämmas för när det gäller hur dina skulder kom till. Du var företagare, du gav staten mycket när du tittar på vad du betalat in av sociala avgifter och skatter. Du tog risker men du bidrog också till samhällsekonomin på ett sätt som inte tillräckligt många vågar göra. Det gör att många arbetsgivare, men kanske inte alla, har förstånd nog att begripa att du gjort ditt bästa även om själva företaget misslyckades. Det du har varit med om är alla företagares stora mardröm, tro mig! Du har inget att skämmas för. Nästan alla förstår att man inte frivilligt sumpar sitt företag, och att man in i det längsta gör allt för att reda ut situationen när det blir problem. Det gör dig till en bra kandidat för vilket jobb som helst, särskilt om det förväntas av dig att du ska kunna reda ut svårigheter i tjänsten.

    Var stark även i fortsättningen, för du kommer att hamna rätt igen, med jobb, med pengar och med full vetskap om din egen kraft. Jag håller på dig!

    SvaraRadera
  5. Lycka till...
    Du behöver inte få någon information om att en UC är utförd Då Rekryteringsföretagen har egen tillgång till dessa uppgifter. Via speciella abonnemang på Internet.

    Jag har en bekant som arbetar på ett företag där detta sker dagligen.

    Inte för att låta negativ, men jag har själv bommat cirka 10 tjänster på grund av min position som Evighetsgäldenär.

    Man får aldrig ge upp...

    NoCash

    SvaraRadera
  6. Så sant Mannan,men det är SVÅRT. Beundransvärt att du gjorde det!!!!!Och tack för tumhållningen!

    Nocash, aha det är så det funkar! Då har jag haft "tur" då...har aldrig nekats jobb pga det,däremot fick jag sparken pga det....

    Helt sjukt att de ska ta UC,om man inte ska jobba på banken etc.

    Jag är receptionist,vad ska jag göra liksom,sno gem och sälja på svarta marknaden?

    Förstår inte ens varför de vill ha polispapper när man ska jobba som receptionist...

    Vi får kämpa på,som vanligt! Om inte annat så blir man VÄLDIGT stark av det!

    SvaraRadera
  7. Äh, tar ju minst ett år innan Krono hör av sig. Varför oroa sig innan det? Och ge dem pengar innan det!?

    SvaraRadera
  8. Gör det verkligen det? Tänker mig att de hör av sig efter årsskiftet när man deklarerat eller då arbetsgivaren skickar in kontrolluppgifter i december......Förutsatt att jag har nytt jobb innan dess såklart...

    SvaraRadera
  9. För maken min brukar det alltid ta ungefär ett år från att han har fått nytt arbete. Men kanske inte är så för alla?

    SvaraRadera
  10. Hej på dig! Jag blir så rörd och berörd av det du skriver (det är första ggn jag läser din blogg) och har verkligen medkännande med dig och din situation. Jag undrar om du kan svara på en fråga som väcks då jag läser det du skriver om KFM, inkomstuppgifter och arbetsgivare (kuslig läsning!)Själv har jag stora skulder men har fram tills idag trott att man måste gå via skuldrådgivare vilket har gjort att jag inte försökt få skuldsanering. Jag är för det mesta arbetslös när jag inte får uppdrag från ett bemanningsföretag, och har varken ekonomiskt bistånd från sociala eller A-kassa, så det är fattigt. Jag fick för något år sedan det här pappret om inkomstuppgifter men jag skickade inte in det eftersom jag vid den tiden hade 6 månaders praktik via Arbetsförmedlingen och då jag ej har rätt till A-kassa erhöll jag endast Aktivitetsstöd om 220 kr per dag brutto för heltidsarbete, detta på ett börsnoterat företag... Well, det jag skräms och undrar över är hur min arbetsgivare kan få reda på att jag har skulder, och hur (om) man kan undvika att arbetsgivaren får reda på det? Jag söker ständigt arbete och hoppas snart få något, men om jag får den här blanketten igen och skickar in den, får då arbetsgivaren reda på att jag har skulder hos Kronofogden?! Det är ju inte minst enormt pinsamt, för att inte säga kränkande, och det du säger om att ha blivit avskedad låter ju inte som det tillhör ett demokratiskt land som Sverige! Jag är mycket tacksam om du kan berätta mer om detta fasansfulla, så jag åtminstone kan vara psykiskt förberedd. Lycka till dig och din familj från mig. Hjärtligen en okunnig gäldenär.

    SvaraRadera
  11. Hej!

    Ja att arbetsgivaren får reda på att man har skulder känns nog för de flesta INTE bra. Jag fick tom. sparken pga detta. Det händer och sker i Sverige hela tiden att man nekas jobb eller blir avskedad om man har skulder.GALET.

    När du nu börjar jobba,och får hem ett papper från KFM där du måste fylla i inkomstuppgifter så GÖR det och skicka in. Gör du inte det så beräknar de efter någon mall och den brukar aldrig överrensstämma med verkligheten och de kommer börja dra MYCKET från dina inkomst. Så får du pappret,skicka in!

    Arbetsgivaren kommer att få skickat till sig från KFM att de ska fylla i dina inkomster etc samtidigt.

    Hur undviker man detta? Det man kan göra är isåfall att jobba korta perioder här och där,då det tar ett tag innan KFM ser var man får inkomster ifrån. Men det är ju å andra sidan svårt att göra då det inte är det lättaste att få arbete idag.

    Lättast är väl ändå att hitta ett arbete och bita i det sura äpplet när arbetsgivaren får reda på det :(

    I bästa fall hamnar det bara hos ekonomiavdelningen och de sköter det snyggt,och fyller i och skickar in. Kanske främst är så på större företag.

    Men är det ett mindre företag är ju risken stor att "chefen" får reda på det....

    Inte lätt,jag vet!

    Jag får inte ens aktivitetsstöd då jag inte visste att det fanns.Kontaktade både AF och FK när jag blev arbetslös men de sa bara att jag inte får pengar alls då jag inte uppfyllde kraven,så jag trodde det var kört. Fick för ett par veckor sedan reda på att ma kan få aktivitetsstöd...något sent nu har gått utan pengar sedan i april :(

    Lycka till för dig också! och tappa aldrig hoppet! Skriv gärna om du har mer frågor/funderingar!!!

    SvaraRadera