9 aug. 2010

Luspank

Det är den 9:e i månaden och jag är LUSPANK. Jag har 8:- kvar. 2 veckor tills barnbidraget.

Dottern blev sjuk och mycket av de sista pengarna vi hade gick till mediciner till henne,och nu är pengarna slut.

maken fick ut 15.000:- och jag 3500:- i barnbidrag. Dessa gick oavkortat till räkningar,fulltank och en fyllning av frys och kyl.

Vi hade ju månaden innan tagit ett sms lån för att kunna äta på 2000:- och betalade in 2500:- på det. Sedan hade vi bilskatt, el,hyra,telefon,dagis/fritids etc etc.

Vi tog ett sms:lån redan den 1:a i månaden för att kunna betala en räkning som halkat efter,och den ska betalas nu i slutet av månaden. Vi tar alltså inte flera sms lån utan bara ett,men det är skamligt nog.

Hur vi ska klara oss i 2 veckor till är för mig ett under. Visst,jag kan fråga mamma,men jag vägrar. Hon har gett oss så mycket genom åren att det lätt är 6 siffrigt belopp. Häromdagen sa hon utan att tänka sig för att mina systrar är så duktiga med pengar och har aldrig behövt låna. Detta så hon inte för att vara elak,utan det bara slank ur henne och hon tillade att "alla hennes döttrar är väldigt duktiga och hon är stolt över oss" men det tog i hjärtat.

Har lagt ut vår sängram på blocket men den verkar inte gå ut. Har inget annat att sälja,jag har bara det nödvändigaste hemma.

Visst man kan gå till kyrkan,soc jag vet. men det känns inte rätt. Visst jag har ingen inkomst men vi har faktiskt inkomster och det känns inte rätt att gå och be om pengar för tt de inte räcker.

Vi borde sälja bilen och ta en billigare,men min make kör varje dag i natten till jobbet och det känns viktigt att han kör någonting bra. Det är ingen Merca 2010 men det är en bil från 2001,och den kostar ju en del.

Gud,jag måste bara få ett jobb snart,jag har varit på 100 och 100 intervjuer, NÄR ska det ge sig?

6 kommentarer:

  1. Och för att göra det ännu litet mer spännande att försöka klara sig, så ska nu även matpriserna stiga lite till. Se länken http://di.se/Artiklar/2010/8/9/212377/Nagot-lagre-potatisskord-i-ar/

    Bara kul, eller vad säger man?

    Jag har det inte lika tufft som du just nu, tack och lov, men jag har ändå hamstrat ris och andra torrvaror nu så skafferiet är knökfullt. Så man vet ju vad pengarna ska gå till, om man nu ska tänka positivt. Mat!

    SvaraRadera
  2. hej.
    har ni fyllt kyl och frys är väl 2veckor inga problem? vi brukar ha sådär en 50-60middagar i frysen....handlar på oss när det kostar 29,90kr/kg vettu...

    SvaraRadera
  3. Jo, mycket kan man ha i frysen, men färskvaror som mjölkprodukter kan man inte ha i lager, och med tre barn måste man verkligen ha mjölk hemma varje dag. Jag gissar att "bara" mjölken kostar Anyday och hennes familj ungefär 32.50 per dag (räknar med att det går åt cirka fem liter om dagen på tre barn och två vuxna både till att dricka och till matlagningen). Sen behöver man ägg, kalciumrik ost, smörgåsmargarin, vitaminrik frukt till barnen och färska grönsaker, och så vidare. Så de pengar Anyday har räcker inte, om man ska ha en fullvärdig kost i en barnfamilj.

    SvaraRadera
  4. Vi har ju full frys,men som mannan säger så behövs ju färskvaror.

    Visst vi kunde ha struntat i att betala ngn räkning och haft pengar kvar,men inget gott kommer ur det.

    Nu har vi lyckats få vår sängram såld,så nu har vi lite i fickan iaf så det räcker till färskvaror. Vi klarar oss gott utan sängramen,men det känns väldigt drygt att behöva sälja sånna saker för att få mjölk på bordet....

    Jag söker kanske 10-15 jobb om dagen,går på intervjuer,men inget går vägen....

    Visst man ska inte gnälla,vi har ju en inkomst,mat etc,men det är väldigt jobbigt att leva så "osäkert".....

    SvaraRadera
  5. Hej,
    jag undrar om du skulle kunna kontakta mig?

    ulrika.ring@fattigariddare.info

    //Ulrika

    SvaraRadera
  6. för mig finns det inga "måsten"
    man skapar sina behov själv,man har altid ett val.

    SvaraRadera